297 resultater funnet med et tomt søk
- Fair Group inngår samarbeid med GoScore | Fair Norge
Som første inkassoselskap i Norge tilbyr Fair alle kunder muligheten til å benytte seg av verktøyet Debt-free fra Goscore for å få komplett oversikt over egen økonomi. Fair Group inngår samarbeid med GoScore 9. september 2020 Som første inkassoselskap i Norge tilbyr Fair alle kunder muligheten til å benytte seg av verktøyet Debt-free fra Goscore for å få komplett oversikt over egen økonomi. Ved å logge inn på plattformen med BankID får man oversikt over all usikret gjeld og forslag til hvordan man raskest kan bli gjeldfri. Informasjonen er kun tilgjengelig for kunden, og er ment å gi en bedre oversikt over økonomien, og til å kunne prioritere hva man skal nedbetale og når. Målet er å gi hver enkelt kunde en total oversikt over sine låneengasjementer, samtidig som man får en skreddersydd betalingsplan tilpasset sin egen økonomi. «Økonomiske problemer er et samfunnsproblem. Vi opplever at det i mange tilfeller er krevende å få oversikt over egen økonomi, og med Debt-free verktøyet vil man med et tastetrykk få en komplett oversikt sammen med en nedbetalingsplan» , sier Christian Aandalen, Partner i Fair Group AS. Som en del av samarbeidet vil vi også jobbe med å få til en felles database hvor alle inkassosaker samles. Det jobbes for tiden med en ny inkassolov, og dette er en løsning som definitivt vil hjelpe personer som har havnet i uføre å få en bedre oversikt over sin egen økonomi. Det vil også hjelpe inkassoselskapene til å rådgi sine kunder bedre. Tøffere tider for varehandelen: 52 prosent konkursoppgang i mars 1. april 2025 Les saken Dejan Maric sitter på ettertraktet kompetanse 19. mars 2025 Les saken Fair Collection henter nok en inkassotopp fra konkurrent 12. mars 2025 Les saken Siste nytt Fair Collection er kåret til et av Europas raskest voksende selskaper i 2024! Kundeservice har reduserte åpningstider i påsken. Se avvikende åpningstider her.
- Nortel: – Vi så gode muligheter til å vokse sammen med Fair | Fair Norge
Nortel har som mål å utfordre det etablerte i en veletablert telekombransje, og ønsket seg derfor en fakturerings- og innfordringspartner som deler deres filosofi. De innså raskt at Fair var en perfekt match. Nortel: – Vi så gode muligheter til å vokse sammen med Fair 16. februar 2023 Nortel har som mål å utfordre det etablerte i en veletablert telekombransje, og ønsket seg derfor en fakturerings- og innfordringspartner som deler deres filosofi. De innså raskt at Fair var en perfekt match. Nortel er en nykommer innen telekom som retter seg mot SMB-markedet. Selskapet ble etablert i 2019, og er, ifølge undersøkelser gjort av Nkom, den aktøren i markedet med størst vekst de seneste årene. Med en fleksibel teknologisk plattform og en skalerbar forretningsmodell har Nortel satt seg mål om å være en utfordrer som driver innovasjon i et godt etablert telekommarked. – For at vi skal greie det er vi avhengige av lettbeinte og agile samarbeidspartnere, blant annet på fakturering og oppfølging av kundefordringer. Og der har Fair vist seg å være en god match , sier Dag Normand Nåheim i Nortel. Deler mye av den samme filosofien I 2021 ble Nortel kontaktet av det Nåheim beskriver som “en meget god selger” som ønsket å diskutere et samarbeid mellom telekomselskapet og Fair. – Vi kom i dialog og jeg innså raskt at selskapene våre er ganske like. Nortel er et vekstselskap og en utfordrer i B2B-markedet innen telekom, og Fair er det samme innen innfordringsbransjen. Vi så gode muligheter til å vokse sammen, og fant tonen veldig fort , sier han. Innfordringsbransjen er et veletablert system med lange tradisjoner, og dermed også mye teknisk gjeld. Fremdeles belager deler av bransjen seg på gamle systemer som kommuniserer dårlig med hverandre. Det er en dårlig match for Nortels ambisjoner og vekststrategi. – Når vi fikk følt Fair litt nærmere på huden så vi at dette er et selskap fundamentert på erfarne folk fra sitt fagmiljø, som samtidig har etablert seg med førsteklasses systemer og bemanner deretter. På sett og vis deler de mye av den samme filosofien som ligger til grunn for etableringen av Nortel , sier Nåheim. Dag Normand Nåheim, CFO i Nortel Veldig god kjemi I dag håndterer Fair alt av fakturering, purringer og innfordring for Nortel. Nå arbeider partene med en løsning for å utvide samarbeidet til å også inkludere drift av kundereskontro. – Jeg føler at vi en har en veldig god kjemi oss i mellom. Fair er lette å komme i kontakt med, og vi forstår hverandres utfordringer. De tok over vår fakturaproduksjon og innfordring fra en meget stor og veletablert aktør, og jeg opplever at Fair er fullt på høyde teknisk. Som oftest også litt bedre, konkluderer Nåheim etter om lag ett års samarbeid. Selv om hovedårsaken til at Nortel valgte Fair var gode systemer og en solid plattform, trekker han også frem tilnærmingen til kundene som en viktig faktor. – Jeg tror en åpen og mild tone lønner seg i lengden. Fair har en mer jovial, rundere og søkende ordform, med færre jusparagarfer og et mindre stakkato språk. Det tror jeg gjør at terskelen for våre kunder for å ta kontakt erlavere enn hos de større og etablerte aktørene. I tillegg tilbyr plattformen deres mange flater for å ta kontakt, noe jeg tenker særlig appellerer til yngre kunder. Skal fortsette å utfordre Nå ser Nåheim frem til det videre samarbeidet, og lover samtidig at Nortel skal fortsette å utfordre Fair, slik at begge våre selskaper hele tiden utvikler seg. – Vi utfordrer Fair ganske mye på den tekniske siden, og ved at saksmengden som kommer fra oss er konstant stigende. Nå er vi jo allerede på ca. 15.000 fakturautsendelser i måneden, et antall som var langt lavere da vi startet opp for et år siden , avslutter han. Daglig leder Christian Aandalen i Fair mener samarbeidet med Nortel har vært fruktbart for begge parter. – Nortel er et selskap med tydelige krav og forventninger, som stadig utfordrer oss og gjør oss bedre. Siden samarbeidet startet for litt over halvannet år siden har vi fått til mye sammen, og vi skal nok få til enda mer i tiden fremover. Fair og Nortel kan vokse og utvikle oss, mens vi jobber videre mot vårt felles mål , sier Aandalen, som i likhet med Nåheim ser frem til et langt og godt samarbeid. Tøffere tider for varehandelen: 52 prosent konkursoppgang i mars 1. april 2025 Les saken Dejan Maric sitter på ettertraktet kompetanse 19. mars 2025 Les saken Fair Collection henter nok en inkassotopp fra konkurrent 12. mars 2025 Les saken Siste nytt Fair Collection er kåret til et av Europas raskest voksende selskaper i 2024! Kundeservice har reduserte åpningstider i påsken. Se avvikende åpningstider her.
- Konkursutvikling uke 42: Antall ansatte rammet av konkurser øker | Fair Norge
Etter en periode med færre og mindre konkurser kan det se ut som konkursene denne uken øker i omfang. Antall ansatte rammet av konkurser er denne uken over dobbelt så mange som i samme uke i 2019. Konkursutvikling uke 42: Antall ansatte rammet av konkurser øker 18. oktober 2020 Etter en periode med færre og mindre konkurser kan det se ut som konkursene denne uken øker i omfang. Antall ansatte rammet av konkurser er denne uken over dobbelt så mange som i samme uke i 2019. Det har de siste ukene vært et oppsving i antall konkurser, og denne uken har også konkursene vært større og rammet fler ansatte enn på lenge. Strengere koronatiltak, avviklet kontantstøtteordning og økt moms for reiselivsnæringen bidrar alle til at vi fremover kan komme til å se fortsatt negativ konkursutvikling. Totalt sto denne ukens største konkurser for over 250 millioner i tapt omsetning og rammet 178 arbeidsplasser Konkursrapportene viser at konkursene treffer næringslivet svært ulikt og problemene treffer i størst grad koronautsatte bransjer som bemanning, detaljhandel og servering. Serveringsbransjen opplever naturlig nok sterk vekst i antall konkurser og med stigende smittetall er det varslet flere innstramninger som rammer denne næringen. Med signalene fra spesielt de korona-utsatte bransjene, overrasker de lave konkurstallene. Det er mange ukjente faktorer som påvirker analysene, spesielt redningspakkene fra regjeringen og hvordan disse tas i bruk i næringslivet. Det store spørsmålet er om vi nå kun ser en utsettelse av problemene. Kontantstøtteordningen ble avviklet ved inngangen til september, og det blir interessant å se hvordan det vil påvirke konkursene i norsk næringsliv. På den positive siden har regjeringen forlenget lønnsstøtten ut året, noe som kan hjelpe bedrifter med presset likviditet å komme tilbake. Tall for uke 42 I uke 42 2020 er det registrert 76 konkurser i Norge, ifølge Brønnøysundregistrene. I tilsvarende uke i 2019 var det registrert 81 konkurser. Så langt i 2020 er antall konkurser på 2857. Det er en nedgang på nesten ni prosent fra samme periode i fjor. Omsetningen i konkursene i uke 42 var 27 prosent høyere enn i samme uke i 2019. Antall ansatte berørt er 106 prosent fler enn i samme uke i 2019. Til nå i år har over 22 milliarder kroner av verdiskapningen i Norge gått tapt, og 17 700 ansatte er rammet gjennom konkurser. Sammenliknet med 10 500 arbeidsplasser og 14,5 milliarder i omsetning i 2019. Tøffere tider for varehandelen: 52 prosent konkursoppgang i mars 1. april 2025 Les saken Dejan Maric sitter på ettertraktet kompetanse 19. mars 2025 Les saken Fair Collection henter nok en inkassotopp fra konkurrent 12. mars 2025 Les saken Siste nytt Fair Collection er kåret til et av Europas raskest voksende selskaper i 2024! Kundeservice har reduserte åpningstider i påsken. Se avvikende åpningstider her.
- Centre D'aide | Fair Norge
Centre D'aide English Polski Deutsch Français + More Nous sommes Fair Fair est un nom qui nous impose des exigences en tant que société de recouvrement de créances. Depuis 2018, nous offrons aux consommateurs les meilleures conditions pour payer leurs créances et clôturer leur dossier et nous avons assuré des taux de désabonnement plus bas pour les entreprises. Chez Fair, nous nous engageons à fournir des solutions équitables, innovantes et leaders sur le marché pour faciliter la gestion du recouvrement de créances et la distribution des factures. Nous comprenons que le recouvrement de créances peut être un processus difficile et stressant, c’est pourquoi nous nous efforçons de le rendre aussi facile et efficace que possible pour les consommateurs et les créanciers. Notre équipe expérimentée est dédiée à fournir le meilleur service possible pour s’assurer que tous les besoins de nos clients sont satisfaits. Fair Group se compose de deux filiales : Fair Collection et Fair Distribution. En outre, nous offrons une gamme de services en coopération avec nos partenaires. Foire aux questions Comment puis-je payer? Si vous souhaitez payer, vous pouvez le faire en vous connectant au portail client. Ici, vous obtiendrez plusieurs options de paiement. Vous pouvez demander des informations de paiement, payer la réclamation dans votre banque en ligne ou utiliser le bouton de paiement pour accéder directement au paiement par carte bancaire ou Vipps. Puis-je obtenir un report de paiement ou de l’aide pour la mise de fonds? Dans la grande majorité des cas, nous pouvons convenir d’un délai de paiement différé ou de l’option de payer le dossier de recouvrement de créances en plusieurs versements. Utilisez les options du portail client pour demander un accord de remboursement ou un report de paiement. Veuillez noter que ce service n’est pas disponible si vous n’avez reçu qu’un avis de recouvrement de créances. Veuillez également noter que des coûts supplémentaires peuvent être engagés dans le cadre d’un accord de report ou d’échelonnement. Ce que nous pouvons vous promettre en tant que consommateur, c’est que les coûts de tels arrangements seront inférieurs aux frais d’acomptes provisionnels normaux. Nous ne facturerons que des frais par versement. Un tel accord de remboursement vous donnera toujours une vue d’ensemble et un contrôle, et saura combien vous devez payer jusqu’à ce que tout soit réglé. Je ne suis pas d’accord avec cette affirmation. Que dois-je faire? Si vous n’êtes pas d’accord avec la facture ou si vous pensez que vous n’avez pas commandé le produit ou le service, vous pouvez l’enregistrer dans le portail client . Vous devriez le faire dès que possible. Nous le communiquerons au vendeur et arrêterons le processus de recouvrement de créances jusqu’à nouvel ordre. Nous vous informerons de la position du vendeur sur votre objection. Si nous confirmons que vous êtes obligé de payer la dette et qu’il ne fait aucun doute que vous devez le montant, nous pouvons reprendre le processus de recouvrement de créances et vous recevrez un nouveau délai de paiement. En cas de doute quant à l’exactitude de la facture, le vendeur peut demander que le désaccord soit examiné par la Cour des petites créances. Lors de l’enregistrement d’une opposition, vous pourrez cocher différentes options adaptées à votre opposition. Vous pouvez et devez également écrire un commentaire dans la section commentaires avec d’autres informations. Ici, il est important que vous communiquiez également ce que vous avez fait jusqu’à présent et quels contacts vous avez eus avec le créancier. Il est également important que vous décriviez l’objection aussi soigneusement et précisément que possible. Email +47 9551 2000 Fair Collection er kåret til et av Europas raskest voksende selskaper i 2024! Kundeservice har reduserte åpningstider i påsken. Se avvikende åpningstider her.
- Kundeservice – nøkkelen til en positiv kundeopplevelse | Fair Norge
Enhver vellykket bedrift vet at kundeservice er avgjørende for å opprettholde fornøyde kunder og bygge sterke relasjoner. I et konkurranseutsatt forretningsmiljø er det å levere enestående kundeservice ikke bare et fortrinn, men også en nødvendighet. Kundeservice – nøkkelen til en positiv kundeopplevelse 14. august 2023 Enhver vellykket bedrift vet at kundeservice er avgjørende for å opprettholde fornøyde kunder og bygge sterke relasjoner. I et konkurranseutsatt forretningsmiljø er det å levere enestående kundeservice ikke bare et fortrinn, men også en nødvendighet. Fair Collection legger stor vekt på onboarding av nye kundeserviceansatte for å sikre at alle samtaler blir håndtert på en profesjonell og vennlig måte. De introduseres til Fairs verdier og kjerneprinsipper, og regelmessig oppfølging og trening sikrer at kundebehandlerne alltid er rustet til å møte ulike situasjoner. – I Fair setter vi vennlighet og en imøtekommende holdning svært høyt. De fleste som ringer inn har en oppfatning om at inkassobransjen er en uhyggelig og streng bransje, og derfor er det viktig at vi tar imot alle kundene med åpne armer og strekker oss langt for å gi dem det det lille ekstra , forteller kundeserviceleder Tommy Nguyen. – Tålmodighet og ydmykhet er også viktige egenskaper som bidrar til å bygge tillit og vise forståelse. Tommy Nguyen er teamleder for kundeservice i Fair Collection (foto: Kenneth Danielsen/Fair Group) Menneskelig forståelse og personlig service Som kundebehandler i et inkassoselskap møter man ofte på krevende eller emosjonelle situasjoner, og derfor blir alle nye ansatte lært opp til å vise menneskelig forståelse for å håndtere dette. Erfaring spiller en viktig rolle, og kundebehandlerne er i stand til å håndtere selv de mest utfordrende samtaler på en profesjonell måte. – Vi trener ikke kundebehandlerne våre på spesifikke scenarioer, men vi har mye menneskelig forståelse som vi legger til grunn. Når man har jobbet på telefon en stund lærer man seg å kjenne igjen hva slags type samtale man står ovenfor og tilpasser seg deretter , forteller Tommy og fortsetter: – Vanskelige samtaler er god læring, og vi oppfordrer kundebehandlerne våre til å utfordre seg selv. Dersom det blir for tøft står vi sammen som et team og hjelper hverandre. For å opprettholde balansen mellom effektivitet og personlig oppmerksomhet til hver enkelt kunde, har Fair Collection satt seg klare mål. Det viktigste er at kunden er fornøyd. Kundebehandlerne stiller relevante spørsmål for å kunne styre samtalen effektivt, samtidig som de gjør sitt beste for å skape en positiv kundeopplevelse med et personlig preg. De erkjenner at alle samtaler er unike og krever en individuell tilnærming. – Vi må være løsningsorienterte og gjøre det tydelig at vi er på kundens side. Vi er ikke ute etter å ta noen, vi ønsker å hjelpe kunden med å få betalt gjelden sin , sier Tommy og legger til at det erfaringsmessig hjelper å vise forståelse for kundens situasjon og være på lag med dem. For å gi en mer personlig service benytter kundesenteret et telefonsystem som gjør det mulig å registrere og spore kundeinformasjon under samtalen. Dette sikrer at kundene får den oppfølgingen de trenger og bidrar til å skape en mer skreddersydd opplevelse. Fleksibel tilnærming Som inkassoselskap møter man mange misfornøyde, sinte eller frustrerte kunder. For å håndtere disse tar kundesenteret en løsningsorientert tilnærming. – Vi forsøker å kartlegge og forstå årsaken til kundens frustrasjon og samarbeider ofte med oppdragsgiveren for å finne en løsning. Vi er villige til å redusere gebyrer og gjøre endringer på saken for å snu en negativ opplevelse til en positiv en , forteller Tommy. God kommunikasjon og samarbeid mellom kundesenteret og andre avdelinger i selskapet er avgjørende for å løse kundeutfordringer effektivt, og dette gjør at de ofte kan gå utover forventningene for å hjelpe kunder under telefonsamtaler. Fleksible avdragsordninger, flere sjanser til å betale, og muligheten til å gjøre endringer på saken bidrar til å hjelpe kunden med å bli kvitt gjelden. Deres fokus på forståelse og samarbeid har vist seg å være effektivt, og de opplever ofte at kunden er fornøyd på slutten av samtalen. – Vi har hatt tilfeller hvor en sint kunde har ringt tilbake til oss senere på dagen for å beklage oppførselen sin. Det er alltid hyggelig og da får vi avsluttet saken på en positiv måte. Bransjens beste kundetilfredshet For å måle kundetilfredshet og følge opp tilbakemeldinger etter samtaler, benytter Fair Collection et SMS-rangeringssystem. Dette gir kundene muligheten til å vurdere servicen på en skala fra 1 til 6, samt legge til kommentarer. Månedsrapporter gir kundesenteret verdifulle tilbakemeldinger og gir dem muligheten til å forbedre seg kontinuerlig. Fair Collection har inkassobransjens beste kundetilfredshet For å lykkes med kundeservice har Tommy har fem råd: Vis forståelse, ivareta og lytt til kunden Vær tålmodig og bruk den tiden som trengs Fokuser på den gode samtalen og avslutt med en hyggelig tone Vær hyggelig – alltid Vær løsningsorientert og gjør det beste ut av enhver situasjon Kenneth Danielsen Tøffere tider for varehandelen: 52 prosent konkursoppgang i mars 1. april 2025 Les saken Dejan Maric sitter på ettertraktet kompetanse 19. mars 2025 Les saken Fair Collection henter nok en inkassotopp fra konkurrent 12. mars 2025 Les saken Siste nytt Fair Collection er kåret til et av Europas raskest voksende selskaper i 2024! Kundeservice har reduserte åpningstider i påsken. Se avvikende åpningstider her.
- 20 millioner fakturaer - hva har dette fortalt oss? | Fair Norge
I 2021 sendte Fair over 20 millioner fakturaer på vegne av våre kunder. Våre kunder har en digitaliseringsgrad på 83%, det vil si at over 16 millioner fakturaer ble sendt ut digitalt. 20 millioner fakturaer - hva har dette fortalt oss? 8. mars 2022 I 2021 sendte Fair over 20 millioner fakturaer på vegne av våre kunder. Våre kunder har en digitaliseringsgrad på 83%, det vil si at over 16 millioner fakturaer ble sendt ut digitalt. Rune Heimstad, daglig leder i Fair Distribution - Det er interessant å se trenden på betalingsgraden blant betalerne. Papirfaktura er betalingskanalen med dårligst betalingsgrad, og den har forverret seg det siste året med en nedgang på nesten seks prosentpoeng. Blant de digitale kanalene går ePost noe tilbake. Det er i grunn som forventet, da nordmenn stadig får mer epost. Digipost er kanalen med størst fremgang. Det er overraskende, all den tid dette tradisjonelt sett har vært en kanal med tilbakegang. Ellers er det lite endringer på de andre betalingskanalene , sier daglig leder i Fair Distribution, Rune Heimstad. AvtaleGiro troner fortsatt på toppen som kanalen med best betalingsgrad, hvor tilnærmet alle Avtalegirotrekk blir gjennomført ved forfall. Det blir spennende å se hvordan utviklingen i denne kanalen blir gjennom 2022, da blant annet strømfakturaer gjerne blir betalt gjennom denne kanalen. For å sikre transaksjonene på avtalegiro selv om beløpet som skal trekkes overstiger trekkgrensen, har Fair utviklet teknologi som snapper opp trekk som ikke går gjennom. Dette sørger for at våre oppdragsgivere får betalt selv om fakturabeløpet overstiger trekkgrensen. Det er også betryggende å se at EHF faktura til bedrifter har så høy betalingsgrad innen forfall. Det viser at satsningen på en felles bedriftsløsning for forsendelse og mottak av fakturaer har hatt god effekt på likviditeten for bedrifter. Vi håper fortsatt at formatet skal videreutvikles til å også omfatte purringer med gebyr og inkassosaker. Dette vil være med å løfte betalingsgraden på ubetalte fakturaer ytterligere, og hjelpe inkassoselskapene i digitaliseringsarbeidet. En annen viktig faktor når vi skal se på effekten av de forskjellige kanalene, er hvor mange avvik på innbetaling av fakturabeløpet de forskjellige kanalene medfører fortsetterHeimstad. Print troner på toppen som den kanalen hvor flest over- eller underbetaler en faktura, med Digipost og ePost like i hælene. Slike avvik krever ofte ekstra oppfølging og blir en direkte kostnad for bedriften å håndtere – enda en grunn til å velge digitale kanaler Gjennom helt ny teknologi overvåker Fair betalingsgraden på de ulike fakturakanalene i sanntid. Dette for å hjelpe våre kunder å ta de beste beslutningene når det gjelder utsendelseskanal. – Vi ser at valgene man gjør i en oppstartsfase ofte følger selskapene gjennom år, uten at det blir gjort endringer underveis. Fremover vil vi innføre nye betalingsalternativer på våre fakturaer, og vi forventer at det fremover vil være et økende utvalg av betalingsalternativer å velge mellom. Med inntoget av open banking og PSD2 vil vi få betalingsalternativer som er mye mer kostnadseffektive enn kort- og Vippsbetalinger, og som faktisk kan være alternativer til tradisjonell bankbetaling. Da blir det viktig å ha en leverandør med god innsikt og erfaring, og en teknologi hvor man kan endre kanalvalg på minutter. Dette vil gi store utslag på likviditeten og den faktiske kostanden ved faktureringen , avslutter Heimstad. Tøffere tider for varehandelen: 52 prosent konkursoppgang i mars 1. april 2025 Les saken Dejan Maric sitter på ettertraktet kompetanse 19. mars 2025 Les saken Fair Collection henter nok en inkassotopp fra konkurrent 12. mars 2025 Les saken Siste nytt Fair Collection er kåret til et av Europas raskest voksende selskaper i 2024! Kundeservice har reduserte åpningstider i påsken. Se avvikende åpningstider her.
- Konkursutvikling april: Konkursras i byggenæringen – dobbelt så mange som i april 2020 | Fair Norge
I første tredjedel av året gikk 895 selskaper konkurs i Norge, ned over 30 prosent sammenliknet med tilsvarende periode i fjor. Til tross for det kraftige nedgangen i antallet konkurser, nesten doblet antallet konkurser innen byggenæringen seg i april i år. Konkursutvikling april: Konkursras i byggenæringen – dobbelt så mange som i april 2020 3. mai 2021 I første tredjedel av året gikk 895 selskaper konkurs i Norge, ned over 30 prosent sammenliknet med tilsvarende periode i fjor. Til tross for det kraftige nedgangen i antallet konkurser, nesten doblet antallet konkurser innen byggenæringen seg i april i år. Langt færre konkurser Så langt i år er antallet konkurser på 895, sammenliknet med 1296 de første fire månedene i fjor. Det er i april i år registrert 250 konkurser i Norge –fem flere enn i fjor da det ble registrert 245 konkurser samme måned. Bygge-smell I april i år ble det registrert 80 konkurser i bygg og anleggsnæringen. Det er nesten dobblet så mange som bransjen opplevde i april 2020, da 41 selskaper gikk konkurs i denne bransjen. Varslet? Ifølge Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg (EBA) vil 2021 bli året som gir de store utslagene av koronakrisen for bransjen. EBAs prognose viser at så mye som en tredjedel av bygg -og anleggsmarkedet kan bli borte de neste tre årene som følge av koronakrisen. I samme periode kan 215 milliarder kroner i investeringer og 20 000 arbeidsplasser forsvinne. I tallene for april ser vi tidlige tegn på at konkursraset har startet i bransjen. Oslo og Viken sliter En stor andel av norske virksomheter er registrert i de folkerike fylkene Oslo og Viken. Historisk er disse to også de fylkene med flest konkurser. Både Oslo og Viken hadde i april 2021 en oppgang i konkurser. Antallet konkurser i Viken var opp 34 prosent til 62 konkurser, mens Oslo i april hadde 52 konkurser mot tilsvarende 46 i 2020. 1000- spørsmålet er… Norge er inne i år to med håndtering av koronakrisen. Tilsvarende har regjeringen forlenget flere av sine støtteordninger til ut juni i år, eksempelvis dekning av faste kostnader, samt betalingsutsettelser. Den store, ukjente i konkursstatistikken er det store etterslepet med virksomheter som vil få virkelige problemer når støttetiltakene opphører. Mye av svaret vil være når og hvordan støttetiltakene utfases. Vi venter store problemer i andre halvår om støttepakkene opphører i sommer. Tøffere tider for varehandelen: 52 prosent konkursoppgang i mars 1. april 2025 Les saken Dejan Maric sitter på ettertraktet kompetanse 19. mars 2025 Les saken Fair Collection henter nok en inkassotopp fra konkurrent 12. mars 2025 Les saken Siste nytt Fair Collection er kåret til et av Europas raskest voksende selskaper i 2024! Kundeservice har reduserte åpningstider i påsken. Se avvikende åpningstider her.
- Større og mer alvorlige inkassosaker – nordmenn skylder 114 milliarder kroner i inkasso | Fair Norge
Finanstilsynets gjennomgang av inkassosaker i Norge viser at inkassosakene her til lands blir stadig mer alvorlige – ved utgangen av 2020 skyldte nordmenn 114 milliarder kroner. Større og mer alvorlige inkassosaker – nordmenn skylder 114 milliarder kroner i inkasso 12. mars 2021 Finanstilsynets gjennomgang av inkassosaker i Norge viser at inkassosakene her til lands blir stadig mer alvorlige – ved utgangen av 2020 skyldte nordmenn 114 milliarder kroner. Ved utgangen av 2020 var det registrert mottatt 9,7 millioner inkassosaker i Norge, ned fra 10,1 millioner saker ved utgangen av 2019. Samtidig skylder nordmenn stadig over 114 milliarder kroner, mot 108 milliarder kroner ved utgangen i 2019. – Vi har gjennom korona-krisen sett at antallet inkassosaker har gått noe ned, men det bekymrer klart at sakene blir større og større. Det vitner om at de reelle problemene for folk som skylder penger er større enn tidligere , sier Christian Aandalen i Fair. Ved utgangen av første halvår i fjor var det også 114 milliarder kroner i utestående inkassosaker i Norge. Det vil si at utestående beløp var mer eller mindre uendret gjennom andre halvår i fjor. Antallet registrerte saker hvor betalingsoppfordring var sendt i andre halvår var 4,3 millioner mot 5,4 millioner saker i første halvår. – Historisk oppstår flere inkassosaker før sommeren enn etter. I andre halvår ble det registret mer enn en million færre saker enn i første halvår – samtidig som totalbeløpet var uendret. De som sliter med økonomiske problemer får stadig større problemer – da spiller det liten rolle at antallet saker er ned , sier han. Sum innkasserte midler passere 40,6 milliarder kroner ved utgangen av 2020, mot 38,6 milliarder kroner ved utgangen av 2019. Samtidig er innkasserte midler ned 11 prosent fra første halvår. – Det kan virke som kravene blir vanskeligere å løse, og at koronakrisen begynner å gi utslag i dårligere løsningsgrader for inkassoselskapene. Vi er urolige for fortsettelsen. Med gode støtteordninger til bedriftene og privatpersoner mener vi at vi ikke har sett den fulle effekten av korona-krisen. Dette supplert med en forventning om økte renter vil gi store utslag i tallene om ett år , sier han. Nesten fire av ti kroner av den totale innfordringsmassen er gebyrer og salærer. Kuttene som er gjennomført i inkassosalærene virker dermed foreløpig ikke inn på tallene. – Når sakene i tillegg har blitt større, kan det tyde på at det er salærkutt på de største sakene som vil kunne ha en effekt for de som sliter mest , avslutter han. Tøffere tider for varehandelen: 52 prosent konkursoppgang i mars 1. april 2025 Les saken Dejan Maric sitter på ettertraktet kompetanse 19. mars 2025 Les saken Fair Collection henter nok en inkassotopp fra konkurrent 12. mars 2025 Les saken Siste nytt Fair Collection er kåret til et av Europas raskest voksende selskaper i 2024! Kundeservice har reduserte åpningstider i påsken. Se avvikende åpningstider her.
- Hvordan PSD2 forandrer fremtidens betalinger | Fair Norge
I Credit Quarterly Q3 hadde vi gleden av å ha med en gjesteforfatter som skrev om hvordan PSD2 forandrer fremtidens betalinger, nemlig Christoffer Andvig, CEO i Neonomics. Saken er fortsatt veldig relevant, og nedenfor kan dere lese saken i sin helhet. Hvordan PSD2 forandrer fremtidens betalinger 9. mars 2021 I Credit Quarterly Q3 hadde vi gleden av å ha med en gjesteforfatter som skrev om hvordan PSD2 forandrer fremtidens betalinger, nemlig Christoffer Andvig, CEO i Neonomics. Saken er fortsatt veldig relevant, og nedenfor kan dere lese saken i sin helhet. Før innføringen av PSD2 stagnerte innovasjon innen finanstjenester, mens andre industrier kjørte fremover med innovative produkter og tjenester. PSD2 ble introdusert for å kunne takle denne utfordringen og for å muliggjøre et integrert finanssystem som tillater både etablerte og nye aktører å bygge innovative produkter og tjenester. Det har også tillatt fintechs å presse grenser innenfor finansielle tjenester, og tvunget eksisterende leverandører til å endre seg. Christoffer Andvig, CEO i Neonomics (foto: Neonomics) Forbrukerne har hatt stor nytte av disse endringene, som har gitt dem økt kontroll over sine økonomiske data. Disse endringene har tillatt dem å diktere hvordan og når informasjonen deres blir brukt – og av hvilke selskaper. Det har også medført en endring i hvordan elektroniske betalinger håndteres, slik at tredjeparter kan innføre sikrere og mer innovative betalingsflyter innen konto til kontobetaling. Dette fjerner samtidig behovet for direkte interaksjon med bankene. Hos Neonomics er vi i forkant med å tilby nye og innovative betalingsløsninger til våre kunder, som er drevet av open banking. Vi så behovet for en API-plattform som kobler alle bankenes API’ gjennom én samlet API – der nye og eksisterende aktører kan bygge innovative betalingsprodukter gjennom en enkelt integrasjon. Neonomics API er koblet til de fleste store bankene i Europa, som teller mer enn 2000 banker totalt. Illustrasjon: IBM I februar 2020 lanserte Neonomics sin live PSD2 betalingsløsning i Finland sammen med Kivra. Dette som en av de første praktiske applikasjonene av PSD2 i betalings-APIer i Europa. Med Kivra sin digitale postkasse har nå deres finske kunder muligheten til å utføre betalinger ved hjelp av Neonomics open banking-API – og utløse betalinger direkte fra bankkontoen i stedet for via debet, kredittkort eller via deres nettbank. Betalingsprosessen i Kivra-appen, drevet av Neonomics Gå inn i Kivra-appen og sjekk ubetalte fakturaer Vis faktura, klikk ‘betal’ og bekreft Bekreft detaljer Gå til bankenes app (eksempel: Nordea) Fakturaen er betalt Hva dette betyr for fremtidens betalinger Kivras use-case demonstrerer hvor raskt bedrifter kan realisere fordelene med PSD2 og open banking ved å bruke en integrert konto-til-konto-betaling. Ved å velge en API-plattform som Neonomics kunne Kivra raskt lansere tjenesten, uten en langvarig prosess med testing – og integreringsarbeid for hver enkelt API-tilkobling. Med denne løsningen kan forbrukerne dra nytte av et bredere og bedre utvalg av forskjellige typer betalingstjenester og tjenesteleverandører. Digital postkasser er bare en av de mange ulike typer tjenester hvor man kan benytte API-drevne betalinger. Mange flere tjenester som e-handel, parkering og bompengebetaling, hotell, reiser etc, kan nå dra nytte av dette for å oppnå betydelige kostnadsbesparelser – samtidig som de tilbyr en bedre brukerflyt og styrket kontroll og sikkerhet. Hvis du har en sømløs integrasjonskanal er det et skritt i riktig retning mot det å være en relevant aktør innen open banking. Tøffere tider for varehandelen: 52 prosent konkursoppgang i mars 1. april 2025 Les saken Dejan Maric sitter på ettertraktet kompetanse 19. mars 2025 Les saken Fair Collection henter nok en inkassotopp fra konkurrent 12. mars 2025 Les saken Siste nytt Fair Collection er kåret til et av Europas raskest voksende selskaper i 2024! Kundeservice har reduserte åpningstider i påsken. Se avvikende åpningstider her.
- Konkursutvikling uke 41: Hver femte konkurs forduftet etter sommeren | Fair Norge
Fra 1. august til i dag har 622 selskaper gått konkurs i Norge. Det er nesten 20 prosent færre enn tilsvarende periode i fjor. Fallet i antall konkurser fortsetter å overraske. Konkursutvikling uke 41: Hver femte konkurs forduftet etter sommeren 11. oktober 2020 Fra 1. august til i dag har 622 selskaper gått konkurs i Norge. Det er nesten 20 prosent færre enn tilsvarende periode i fjor. Fallet i antall konkurser fortsetter å overraske. Siden uke 32, første uken i august, har 622 selskaper endt opp i skifteretten i Norge. Tilsvarende periode i fjor gikk 766 selskaper konkurs. Det vil si at det overraskende fallet i antallet konkurser fortsetter – siden sommeren er nesten hvert femte konkurs forduftet sammenliknet med fjoråret. Fra starten av august har omsetningen i selskapene som har blitt slått konkurs også falt – 13 prosent lavere omsetning sammenliknet med 2019. Omsetningen til de konkursrammede selskapene i uke 41 var 36 prosent lavere enn i samme uke i 2019. Antall ansatte berørt er 61 prosent færre enn i samme uke i 2019. Blant konkursene i uke 41 var selskapet Interspons, tidligere sykkelproff Birger Hunderholts sykkelselskap. I tillegg gikk Oslo Vaktservice med 65 ansatte konkurs denne uken. Konkursrapportene viser at konkursene treffer næringslivet svært ulikt og problemene treffer i størst grad koronautsatte bransjer som bemanning, detaljhandel og servering. Serveringsbransjen opplever naturlig nok sterk vekst i antall konkurser og med stigende smittetall er det varslet flere innstramninger som kan ramme denne næringen, blant annet i Oslo. Med signalene fra spesielt de korona-utsatte bransjene, overrasker de lave konkurstallene. Det er mange ukjente faktorer som påvirker analysene, spesielt redningspakkene fra regjeringen og hvordan disse tas i bruk i næringslivet. Det store spørsmålet er om vi nå kun ser en utsettelse av problemene. Kontantstøtteordningen ble avviklet ved inngangen til september, og det blir interessant å se hvordan det vil påvirke konkursene i norsk næringsliv. På den positive siden har regjeringen forlenget lønnsstøtten ut året, noe som kan hjelpe bedrifter med presset likviditet å komme tilbake. Til nå i år har nesten 22 milliarder kroner av verdiskapningen i Norge gått tapt, og 17 300 ansatte er rammet gjennom konkurser. Sammenliknet med 10 300 arbeidsplasser og 14,1 mrd i omsetning i 2019. Tall for uke 41 I uke 41 2020 er det registrert 74 konkurser i Norge, ifølge Brønnøysundregistrene. I tilsvarende uke i 2019 var det registrert 88 konkurser. Så langt i 2020 er antall konkurser på 2781 (se tabell under). Det er en nedgang på nesten tolv prosent fra samme periode i fjor. Omsetningen i konkursene i uke 41 var 36 prosent lavere enn i samme uke i 2019. Antall ansatte berørt er 61 prosent færre enn i samme uke i 2019. Tøffere tider for varehandelen: 52 prosent konkursoppgang i mars 1. april 2025 Les saken Dejan Maric sitter på ettertraktet kompetanse 19. mars 2025 Les saken Fair Collection henter nok en inkassotopp fra konkurrent 12. mars 2025 Les saken Siste nytt Fair Collection er kåret til et av Europas raskest voksende selskaper i 2024! Kundeservice har reduserte åpningstider i påsken. Se avvikende åpningstider her.
- Konkursstatistikk uke 21: Over 50 prosent flere jobbtap etter konkurser | Fair Norge
Konkursene så langt i år er langt alvorligere sammenliknet med i fjor. Hele 56 prosent flere arbeidstakere har mistet jobben i konkursene frem til uke 21 i år sammenliknet med tilsvarende periode i 2019. I forrige uke mistet 764 arbeidstakere jobben som følge av konkurs (216). Konkursstatistikk uke 21: Over 50 prosent flere jobbtap etter konkurser 24. mai 2020 Konkursene så langt i år er langt alvorligere sammenliknet med i fjor. Hele 56 prosent flere arbeidstakere har mistet jobben i konkursene frem til uke 21 i år sammenliknet med tilsvarende periode i 2019. I forrige uke mistet 764 arbeidstakere jobben som følge av konkurs (216). Konkursene blir alvorligere og rammer stadig flere ansatte. Trenden har vært tydelig hele året, men de fem siste ukene har alvorlighetsgraden eskalert – tre ganger så mange arbeidstakere har mistet jobben siste fem uker mot tilsvarende periode i fjor. Totalt for året har over 10 200 arbeidstakere mistet jobben som følge av konkurser (inkludert Gresvig-konkursen), mot over 6 500 for tilsvarende periode i fjor. Det innebærer at 56 prosent flere ansatte har mistet jobben som følge av konkurs enn i 2019. I forrige uke (21) mistet 764 ansatte jobben som følge av konkurser i Norge, mot 216 i tilsvarende uke i 2019. I uke 21 var det to virksomheter innen utleie av arbeidskraft til bygg og anlegg, samt vaktmestertjenester som dro opp tallet på antallet ansatte rammet av konkursene. Sist uke gikk 68 bedrifter konkurs, sammenliknet med 90 i tilsvarende uke fjor, men i år påvirket Kristi Himmelfart konkurstallene som følge av en fridag denne uken. Så langt i år er konkurstallene i Norge noe lavere sammenliknet med 2019. Samtidig er det store mørketall. Skatteetaten sender i løpet av et år vanligvis 2 500 selskaper til skifteretten. Det tilsvarer omtrent 200 i måneden. Siden 12. mars er ingen selskap sendt til skifteretten. Det er ikke unaturlig at Skatteetaten starter opp igjen med konkurspågang når mva for termin 1 og 2 skal innbetales, og vi forventer at dette vil bidra til at konkurstallene stiger kraftig. Lommeboken til mange norske virksomheter tømmes midt i juni gjennom tre store utbetalinger. Merverdiavgiften (mva) gir den norske stat rundt 310 milliarder kroner i inntekter årlig (2019). Den er en generell avgift på innenlands konsum av varer og tjenester og betales i seks terminer. I juni skal norske selskaper også betale medarbeiderne sine feriepenger for 2019. I sum innebærer to mva-utbetalinger og feriepengeutbetaling et massivt press på likviditetssituasjonen i norske selskaper. Som følge av korona-krisen ble mva-betalingen fra næringslivet for første termin 2019 utsatt til 10. juni. Samtidig skal norske selskaper betale merverdiavgiften for andre termin. Dette betyr at det kommer to mva-betalinger tilnærmet samtidig for norske virksomheter i juni i år. To terminer tilsvarer omtrent 1/3 av totale mva-innbetalinger, men er ventet lavere som følge av lavere aktivitet i næringslivet under krisen. Ferske tall fra NAV viser at færre søkte om dagpenger under permittering forrige uke. Tirsdag denne uken (19.mai) var 372 500 personer registrert som arbeidssøkere hos NAV. Det er 17 400 færre enn uken før. Så langt i mai har det blitt 48 500 færre arbeidssøkere, ifølge NAV. I serviceyrker hvor eksempelvis frisører inngår faller ledigheten som følge gjenopptak av aktivitet. Tall for uke 21 I uke 21 2020 er det registrert 68 konkurser i Norge, ifølge Brønnøysundregistrene. I tilsvarende uke i 2019 var det registrert 90 konkurser. Denne uken gikk blant annet Vipas AS, Vaktia AS og Restaurant Compagniet Sør konkurs. Disse konkursene berørte alene 525 ansatte. Så langt i 2020 er antall konkurser på 1497 (se tabell under). Det er en nedgang på seks prosent prosent fra året før. Oslo er hardest rammet i uke 21 med 17 konkurser som berørte 300 ansatte Forrige uke var det 13 konkurser innen servering, og tallet øker fra uke til uke. Størst var konkursen i Restaurant Compagniet Sør i Kristiansand. I overnattings – og serveringsvirksomhet har 75 392 søkt om dagpenger under permittering (per 20. mai), eller 52% av lønnstakerne i bransjen. Dette er bransjen som er hardest rammet. Privat tjenestesektor er også hardt rammet, hvor 30 prosent har søkt om dagpenger, mens varehandel har 25 prosent andel som søkere av dagpenger. Tøffere tider for varehandelen: 52 prosent konkursoppgang i mars 1. april 2025 Les saken Dejan Maric sitter på ettertraktet kompetanse 19. mars 2025 Les saken Fair Collection henter nok en inkassotopp fra konkurrent 12. mars 2025 Les saken Siste nytt Fair Collection er kåret til et av Europas raskest voksende selskaper i 2024! Kundeservice har reduserte åpningstider i påsken. Se avvikende åpningstider her.
- Fair Group er resertifisert som Miljøfyrtårn | Fair Norge
Vi ble Miljøfyrtårn-sertifisert for første gang i 2020, og ved å motta resertifisering for også de neste tre årene viser det at vår miljøstandard og våre rutiner samsvarer med sertifiseringens kriterier og bidrar til bærekraftig utvikling. Fair Group er resertifisert som Miljøfyrtårn 24. mai 2023 Vi er stolte av å kunne meddele at vi har blitt resertifisert som Miljøfyrtårn for tre nye år! Vi ble Miljøfyrtårn-sertifisert for første gang i 2020, og ved å motta resertifisering for også de neste tre årene viser det at vår miljøstandard og våre rutiner samsvarer med sertifiseringens kriterier og bidrar til bærekraftig utvikling. Dermed kan vi dokumentere at kriterier til arbeidsmiljø, innkjøp, energi, transport, avfall og utslipp er tilfredsstilt. Fair Group har som mål å være helt klimanøytrale innen utgangen av 2025, og denne anerkjennelsen bekrefter at vi er på god vei mot målet. Nye, grønne lokaler I januar 2023 flyttet vi ut av våre gamle lokaler på Torshov, og inn i helt nye, moderne og miljøvennlige lokaler i Parallell på Løren i Oslo. Bygget skal sertifiseres med BREEAM-NOR, Norges fremste miljøsertifisering for bygg. Det betyr at alle de viktigste aspektene ved bærekraft er tatt hensyn til; ledelse, helse, innemiljø, energi, transport, vann, materialer, avfall, arealbruk og økologi – samt forurensing. Foto: Parallell/Skanska Parallell har som fokus å skape et godt arbeidsmiljø der mennesker trives og blir inspirert til å være produktive og kreative, og derfor skal bygget også sertifiseres i henhold til den internasjonale standarden for helse og velvære i bygg – WELL Building Standard. Denne standarden fokuserer på å fremme helse og velvære i bygg og er basert på mangeårig medisinsk og vitenskapelig forskning. Luftkvalitet, dagslysnivåer og komfortable arbeidsmiljøer er noe av det WELL Building Standard setter strenge krav til. Parallell har allerede oppnådd WELL Core Gold-presertifisering som det første prosjektet i Norge. Parallells sterke fokus på miljø og bærekraft var en av hovedårsakene til at vi valgte dette stedet som vårt nye hjem. Vi ønsker å være en del av et miljøbevisst og fremtidsrettet miljø der vi trives og samtidig bidrar til en bærekraftig utvikling. FNs bærekraftsmål i Miljøfyrtårn-sertifiseringen FNs bærekraftsmål er verdens felles arbeidsplan for bærekraftig samfunnsutvikling. Bærekraftsmålene gjelder alle land i verden, og består av 17 overordnede hovedmål og 169 mer spesifikke delmål. Miljøfyrtårn tilbyr sertifisering på miljøledelse. Det betyr at virksomheter må oppfylle kriterier som bidrar til en positiv miljøeffekt. Kriteriene skal adressere hvordan virksomhetens drift og varer/tjenester har effekt på klima, miljø og arbeidsmiljø. Derfor er det både fokus på direkte påvirkning fra drift og indirekte påvirkning via verdikjeden. I praksis betyr det følgende for Fair: Bærekraftsmål 4 – God utdanning Økonomiske problemer har store, negative konsekvenser for den enkelte. For den det gjelder, senkes livskvaliteten, og eksperter peker på klare sammenhenger mellom økonomiske problemer og helseutfordringer. Det kan i tillegg føre til negative konsekvenser for både familie og sosialt nettverk. Derfor er det forebyggende arbeidet viktig. I Fair jobber vi for å skape bedre forståelse og kunnskap om personlig økonomi. Når flere får oversikt over egen økonomi, blir det lettere å ta kloke valg som forhindrer økonomiske problemer. For å lykkes med dette, må terskelen senkes for å tilegne kunnskap om privatøkonomi. Vi formidler kontinuerlig råd, tips og deler innsikt som kan gjøre at flere kan ta gode og bærekraftige økonomiske valg. Bærekraftsmål 8 – Anstendig arbeid og økonomisk vekst Det er avgjørende med tillit mellom aktører som handler med hverandre. Bedrifter og organisasjoner må ha tiltro til at de mottar betaling for sine varer og tjenester. Om mange av oss ikke klarer å betale regningene våre, vil konsekvensene være dramatiske for bedriftene som venter på betaling. Derfor er et viktig mål å sørge for at bedrifter, på en hensiktsmessig måte for begge parter, får betalt av sine kunder. Hvis betalingstiden er for lang, risikerer bedriften å gå overende grunnet manglende likviditet. Det får store konsekvenser for næringslivet og senker tilliten til det finansielle systemet. Bærekraftsmål 10 – Mindre ulikhet Vi må redusere ulikheter for å sørge for bedre folkehelse og styrke samfunnets robusthet. Som en ansvarlig og seriøs aktør innen inkasso, ønsker vi å bidra til å redusere folks økonomiske problemer. Dette gjør vi gjennom lavere salærer enn bransjen ellers, i tillegg til at vi gir de som skylder penger flere muligheter til å gjøre opp. Vi skal ikke være et selskap som er urimelige mot den som skylder penger, men gi de de beste mulighetene til å betale et inkassokrav uten å gjøre situasjonen verre. Bærekraftsmål 13 – Stoppe klimaendringene Årlig sendes det ut millioner av papirbrev fra inkassoselskapene. Dette har store negative konsekvenser for miljøet, som følge av papirforbruket. I tillegg kommer de indirekte utslippene fra transport og distribusjon. Vi mener at disse utsendelsene er unødvendige. Derfor er vi forkjempere av å forenkle og digitalisere prosessen. Både for å redusere miljøbelastningen, men også gjøre prosessen enklere for de som skylder penger. I dag er så mye som mulig av Fairs distribusjon og kommunikasjon digital. Se mer om vårt bærekraftsoppdrag her . Kenneth Danielsen Tøffere tider for varehandelen: 52 prosent konkursoppgang i mars 1. april 2025 Les saken Dejan Maric sitter på ettertraktet kompetanse 19. mars 2025 Les saken Fair Collection henter nok en inkassotopp fra konkurrent 12. mars 2025 Les saken Siste nytt Fair Collection er kåret til et av Europas raskest voksende selskaper i 2024! Kundeservice har reduserte åpningstider i påsken. Se avvikende åpningstider her.